Baterie elektrokol, nebo chcete-li akumulátor, je zařízení, které slouží k uchovávání elektrické energie. Následně je vozidlo díky této uchované energii poháněno. Pokud vám stará baterie neslouží jak má, nebo hledáte náhradí, jste tu na správné adrese. Poradíme vám s výběrem a řekneme, jaké jsou typické projevy reklamovaných baterií.

Jaké jsou druhy baterií elektrokol?

Při koupi baterie máte hned několik možností. Nejznámějšími zástupci jsou olovněný akumulátor, niklokadmiový akumulátor, nikl-metal hydridový akumulátor, lithium-iontový akumulátor, lithium-polymerový akumulátor a LiFePO4.

  • Olovněný akumulátor – jedná se o galvanický článek s elektrodami z olova, elektrolytem je kyselina sírová. Hlavní výhodou olovněných baterií u elektrokol, je nízká pořizovací cena. Nevýhodami jsou vysoká hmotnost baterie a rychlý stav sulfatace (znehodnocení baterie), která nastává již po několika nenabitých dnech a samotný fakt, že se v baterii nachází právě kyselina sírová.
  • Niklokadmiový akumulátor – jde o nestárnoucí klasiku, která se vyznačuje svoji vysokou spolehlivostí a přívětivou cenou. Dle zákona se tento druh baterií může využívat pouze pro průmyslové účely. U elektokol tuto baterii tedy nenaleznete.
  • Nikl-metal hydridový akumulátor – je nejčastějším druhem klasických tužkových baterií a používá se k pohánění drobné elektroniky. U elektrokol ji naleznete jen vzácně (především u slabých dětských modelů).
  • Lithium-iontový akumulátor (Li-Ion) – jedná se o nejčastěji používaný druh baterií u mobilů, ale i elektrokol. Mezi kladné stránky tohoto druhu bezpochyby patří vysoká hustota energie, malé samovybíjení, žádný paměťový efekt, možnost vyrábět v různých tvarech a velikostech a až 1200 nabíjecích cyklů. Za nevýhodu můžeme označit choulostivost na přebíjení a úplné vybití, riziko výbuchu při zkratu a stárnutí baterie, i když není používána.
  • Lithium-polymerový akumulátor (Li-Pol) – tento druh baterií vychází z předešlého druhu (lithium-iontový akumulátoru). Lithium-polymerový akumulátor byl oproti lithium-iontovému akumulátoru vylepšený o nižší hmotnost a ohýbatelnou konstrukci. Mezi další kladné stránky bezpochyby patří i vysoká kapacita, minimální samovybíjení, žádný paměťový efekt a možnost rychlonabíjení. Ovšem nevýhody, jako riziko výbuchu a klesající kapacita při nevyužívání zůstávají. Tyto akumulátory se využívají jak u drobné elektroniky, tak u elektrokol.
  • LiFePO4 (LFP) – jde o nejnovější akumulátor a očekává se od něj, že postupně nahradí Li-Ion a Li-Pol. Důvodem je nízká pořizovací cena a vysoká kvalita. Životnost se pohybuje kolem deseti let. Výhodou jsou i minimální pokles kapacity i po 2000 nabitích, žádný paměťový efekt, bezpečnost a pomalé stárnutí. Výrobci jsou zatím při nasazování LiFePO4 akumulátoru zdrženliví, nicméně lze předpokládat, že v dohledné době tento ostych přejde a baterie LiFePO4 budou nejpoužívanější.

Kde jsou baterie elektrokol umístěny?

Různé druhy baterií, mohou mít i své specifické umístění. Nejčastější umístění akumulátorů elektrokol jsou SilverFish, Down Tube, Rear Rack, Bottle, Frog a Frame.

  • SilverFish – montuje se na rám kola a hodí se pro akumulátory s výkonem do 250W i do 1500W. Dojezd se pohybuje v rozmezí 30 – 250 km, dle vybrané baterie. Typ nabíjení je Canon a typ montáže je 4 pin.
  • Down Tube – montuje se na spodní trubku elektrokola. Je vhodné pro akumulátory s výkonem do 250W. Dojezd se pohybuje v rozmezí 35 – 200 km, v závislosti na vybrané baterii. Typ nabíjení je Canon, 5.5x2.1, 5.5x2.5 a typ montáže je 5 pin, kabel, GX16-5, EC5.
  • Rear Rack – montuje se na zadní nosič nebo na nosníky pro košík. Hodí se pro akumulátory s výkonem do 250W i do 1500W. Dojezd se pohybuje v mezi 35 – 180 km, v závislosti na vybrané baterii. Typ nabíjení je RCA 5.5x2.1, 5.5x3.0. Typ montáže je 2 pin, 4 pin, C13.
  • Bottle - montuje se na zadní nosič nebo na nosníky pro košík. Je vhodné pro akumulátory s výkonem do 250W. Dojezd se pohybuje v rozmezí 25 – 100 km, podle vybrané baterie. Typ nabíjení je 5.5x2.1, 5.5x2.5 a typ montáže je 2 pin, GX16-5, Canon 4 pin drátový.
  • Frog - montuje se na zadní nosič nebo na nosníky pro košík. Je vhodné pro baterie s výkonem do 250W. Dojezd se pohybuje v rozmezí 35 – 90 km, v závislosti na vybrané baterii. Typ nabíjení je RCA a typ montáže je 2 pin.
  • Frame - montuje se na na rám kola. Je vhodné pro baterie s výkonem do 250W. Dojezd se pohybuje v rozmezí 35 – 70 km, podle zvoleného akumulátoru. Typ nabíjení je 5.5x2.1. Typ montáže je 2 pin.

Integrované baterie na elektrokolo jsou součástí rámu a na první pohled nemusí jít vidět. Díky tomuto umístění má kolo lepší aerodynamiku i design. Baterie do elektrokola umístěná na rámu má tu výhodu, že neovlivňuje těžiště, ovšem u některých modelů může být komplikované vyndávání baterie. Oproti tomu akumulátory na nosiči lze snadno vyjmout, nicméně zase vám baterie ubírá úložná prostor v košíku.  Baterie pod sedlem jsou oku lahodivé, malé a skladné, nicméně díky tomu mají i menší kapacitu. Jednu z největších kapacit mají baterie podél sedlovky.

Jak udržovat baterii elektrokola?

Údržba baterie závisí především na tom, jaký druh akumulátoru vaše elektrokolo má. Nicméně pokud jste vlastníky Lithium-polymerového akumulátoru (Li-Pol), nebo Lithium-polymerového akumulátor (Li-Pol), bez paměťového efektu, můžete baterii nabíjet kdykoliv si vzpomenete. Nabíjení ne zcela vybité baterie je bezpečné a nesnižuje kapacitu, ani kvalitu baterie. Naopak dlouhé a časté úplné vybití bateriím nesvědčí. Pokud tedy chcete, aby vám baterie dlouhou sloužila, zapamatujte si, že jakmile klesne úroveň energie v baterii pod 15%, spěchejte k nabíječce. Nejenže předejdete nechtěnému vybití uprostřed jízdy, ale budete si i prodlužovat životnost akumulátoru. Pokud se vrátíte z projížďky v dešti, mrazu, nebo velkého horka, nechte baterii minimálně půl hodiny aklimatizovat a až poté zapojte k nabíječce. Jakmile vozidlo vypojíte z nabíječky, je dobré ho nechat taktéž alespoň půl hodiny odpočnout.

Tipy pro dobrou kondici baterie v bodech:

  • Akumulátor nabíjejte raději častěji, nežli vůbec (pro stav baterie je to lepší, než mít elektrokolo byť jen pár dní úplně vybité).
  • Vyhněte se dlouhodobému parkování, nebo skladování na místech s velmi vysokou, či nízkou teplotou, nebo vlhkostí.
  • Baterii udržujte nabitou, i když je kolo zazimované.
  • Podstupujte pravidelné servisní prohlídky.
  • Dbejte o to, aby nedošlo k mechanickému poškození. Pokud je baterie viditelně poničená, okamžitě ji přestaňte používat, hrozí riziko výbuchu, nebo požáru.

Jaké jsou typické projevy reklamovaných baterií?

  1. Baterie nestartuje, nedrží kapacitu – pokud víte, že se vám baterie vybila, nebo byla dlouhý čas mimo provoz a nebyla nabitá, znamená to, že je hluboce vybitá. Tento stav velmi rychle vede k degradaci baterie a jejímu nevratnému zničení (sulfatace).
    • Řešení: Baterii co nejdříve nabijte. Pokud stav hlubokého vybití trval příliš dlouho, může být baterie již poškozena (už týden hlubokého vybití výrazně zkracuje životnost a kapacitu baterie). Baterii je nutné udržovat v nabitém stavu. Pokud jezdíte málo nebo baterii dlouho nevyužíváte, nabíjejte preventivně.
  2. Baterii nelze nabít – pokud je baterie hluboce vybitá, má velmi nízké napětí. Pokud máte automatickou nabíječku, je možné, že špatně určí typ baterie a nabíjení ani nespustí. Tento stav je často mylně indikován jako „nelze nabít“
    • Řešení: Použijte klasickou trafo nabíječku k oživení baterie. Jakmile napětí stoupne na vyšší hodnotu, procesorová nabíječka se již chytí. Také je možnost použít procesorové nabíječky s funkcí oživení baterie (recondition). Nouzová možnost je také nechat baterii ve voze, nastartovat pomocí startovacích kabelů a po nějakém čase, kdy baterii dobíjí alternátor, její napětí stoupne a procesorová nabíječka se poté chytí.
  3. Baterii nabijete a za několik dní, nebo i jednu noc znovu nestartuje – zkontrolujte správnou funkčnost elektrické soustavy v autě. Pokud ve vozidle něco způsobuje vysoký odběr energie (např. zkrat, vadný spotřebič apod.), baterie se rychle vybije (postačí i přes noc zapnutá světla). Startovací baterie není konstruovaná na mnoho cyklů úplného vybití a nabití. Životnost baterie potom klesá velmi rychle.
    • Nouzové řešení: Pokud si nejste jisti odběrem vašeho vozu, baterii nabijte a vyzkoušejte v jiném voze.
  4. Baterie nestartuje, ale po připojení na nabíječku hlásí velmi rychle, že je zcela nabitá – je zde možnost, že je již baterie spotřebovaná a její životnost ukončená. Pokud byla baterie dlouho hluboce vybitá, může být již zničená. Zkontrolujte také dobíjecí soustavu Vašeho vozu. Pokud je v palubní síti vyšší, než standardní napětí, baterie byla přebíjena. Dlouhodobé přebíjení baterie také vede k jejímu zničení.
  5. Poškozená baterie – pokud je baterie viditelně poškozená, např. prasklý obal, viditelné poškození obalu nárazem nebo natavené kontakty např. zkratem, nelze uplatnit záruku. Jedná se o mechanické poškození, nikoliv o výrobní vadu.

Pokud s baterií máte jiný problém a žádná z již zmíněných rad nepomohla, kontaktujte nás. Baterii podrobíme testování a zjistíme závadu. Záruka se vztahuje pouze na výrobní vady baterií.